Direktlänk till inlägg 4 januari 2013

Nu ska vi reda ut en sak.....

Av Therese Sjöblom - 4 januari 2013 10:26

Nämligen det här med LAKRITS, hur stavas det, hur uttalas det?!?
Jo så här ligger det till, eftersom lakrits godiset kommer från lakritsroten kan man ju inte stava det på något annat vis men man kan uttala det på fyra olika sätt. Lakrits, lackrits eller lakris, lackris. Så det kvittar hur mycket man än rättar den andra så har båda rätt. Det finns ingen bestämmelse på hur denna lilla svarta godisgrej ska uttalas. Jag själv säger lakris och kan bli helt vansinnig på min sambo som säger lackris men på sin hemdialekt så det blir ännu värre. Men jag kan inte göra annat än att pysa ut ånga ur öronen och mummla lite för han har lika mycket rätt som jag. Visst är det störigt!


Förmodligen är det samma sak med ordet BEIGE som en del uttalar beesch och andra bääsch men det har jag inte googlat på   . Men en sak är jag säker på, KEX kan omöjligt blir CHEX så länge vi är i Sverige. Eller? KINA uttalas ju CHINA... Nej nu blev jag förvirrad, nu lägger jag ner det här... 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Sjöblom - 29 januari 2013 09:39

Oj, hejsan!   Det va ett litet tag sen jag skrev här ser jag nu men jag har pysslat med massa annat skojsigt. Men nu tänkte jag iaf ge en liten summering av hur det gått sen jag fick hem mitt lilla viktminskningspaket.     Sååå här är ...

Av Therese Sjöblom - 15 januari 2013 13:48


När man är ute på promenad med sin vovve behöver det ju inte alltid vara jättelångt, man kanske har en liten skogsrunda man gillar men som inte känns tillräcklig. Vi har en sån liten runda här på baksidan som Hugo alltid gör nr.1 + 2 på, han får även...

Av Therese Sjöblom - 14 januari 2013 09:47

Vad hände där egentligen?   Det är en fråga som jag ställde mig igår. Jag och gubben såg att det låg ute en anons om ordningsvaktsutbildning i Karlstad på polisens hemsida och sista anmälningsdagen är 11 februari. Helt plötsligt har gubben bes...

Av Therese Sjöblom - 8 januari 2013 19:53

För dig som inte har råd, tid, lust eller möjlighet att gå på gym har jag ett mycket bra tips. Fast det kräver dock att man har en android telefon men som tur är har ju de flesta någon form av smartphone eller tablet.  - Daily Cardio Workout -...

Av Therese Sjöblom - 1 januari 2013 16:52


Man brukar ju göra en summering av 2012 över allt som har hänt, men vårat år har varit ganska händelselös. Daniel gick ordningsvakts utbildning och fick jobb på en jätte mysig klubb som han verkar trivas bra på. Jag fick nästan jobb på kriminalvården...

Presentation


Trollets änglar handlar om allt från familj, vänner, djur till min hobby. Men även tips, recept och andra saker.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2013
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards